Kwijtschelding waterschapsbelasting (GBLT)

Rond februari worden de eerste aanslagen voor de waterschapsbelasting weer verstuurd, misschien hebt u hem al binnen. Wanneer uw huishouden een laag inkomen heeft dan kunt u hiervoor kwijtschelding aanvragen. Eerder deed u dit tegelijk met het aanvragen van kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen maar sinds 2020 moet u dit apart doen. Leuker kunnen ze het niet maken, maar kennelijk ook niet makkelijker.

Aan het toekennen van kwijtschelding zitten natuurlijk wel voorwaarden. Op de website van GBLT vindt u deze voorwaarden. Erg handig is ook het lijstje van 5 punten wanneer u sowieso géén recht hebt op kwijtschelding, zo kunt u zich in dat geval de moeite besparen.
De regels en voorwaarden vindt u hier: https://gblt.nl/kwijtschelding/regels-voorwaarden

Bent u er na het lezen van de voorwaarden niet helemaal zeker van of het wel of geen zin heeft om een aanvraag te doen? Neem dan contact met ons op, dan helpen de vrijwilligers van Loket Geldzaken u hier graag mee.

Digitale aanvraag
U kunt uw aanvraag voor kwijtschelding digitaal doen door op de website van GBLT in te loggen met uw DigiD. Hebt u geen (werkende) DigiD? Dan hebben wij hier een handleiding hoe u deze (opnieuw) kunt activeren. Op de website van GBLT kunt u hier inloggen via ‘Mijn Loket’.

Papieren aanvraag
Werd u in het verleden geholpen bij uw aanvraag en is deze hulp nu niet beschikbaar door de corona maatregelen? Dan kunt u ook telefonisch een formulier aanvragen. Deze wordt dan per post opgestuurd. Het invullen van het digitale formulier kan namelijk lastig zijn omdat er vaak ook bijlagen toegevoegd moeten worden, lang niet iedereen is hier bekend mee. Het papieren formulier kunt u aanvragen bij GBLT via nummer 088-064 55 55 (lokaal tarief). Houdt uw aanslagnummer bij de hand, dit nummer vindt u op uw aanslag.

Als u gebruik maakt van het papieren formulier en u kunt kunt niet alle vragen beantwoorden, vul het formulier dan in zover u kunt en neem contact met ons op om u te helpen bij de overgebleven vragen. Wel alles in kunnen vullen maar u wil het graag nog even laten controleren? Dan kunt u natuurlijk ook altijd even contact met ons opnemen, onze vrijwilligers helpen u graag.

Gespreid betalen
Hebt u geen recht op kwijtschelding maar is het lastig om het gehele bedrag in 1 keer te betalen? Dan kunt u GBLT machtigen om het bedrag maandelijks in 10 gelijke delen van uw rekening af te schrijven. Ook dit kunt u weer online aanvragen via GBLT of u kunt telefonisch een formulier opvragen via nummer 088-064 55 55 (lokaal tarief). Houdt uw aanslagnummer bij de hand, dit nummer vindt u op uw aanslag.